Sf. Macarie cel Mare și cazul Charlie Hebdo: Puterea blândeţii şi a smereniei…

De câteva zile, de când cu atentatele de la Paris, voiam să vă împărtășesc acest text patristic din Patericul Egiptean. Ziariștii de la Charlie Hebdo aplicau metoda ucenicului Sf. Macarie și au pățit cam ca el (de la unii cu care semănau în felul greșit de a reacționa). Nici ei, nici islamiștii nu au aplicat învățăturile Predicii de pe Munte a lui Hristos. Nu vă frapează asemănările de situație?…:

„Odată, Sfântul Macarie cel Mare împreună cu ucenicul său mergeau prin pustie. Ca să nu vorbească în deşert, l-a trimis pe el înainte, iar părintele a rămas în urmă, cufundându-se în rugăciune.

Omul mândru nu se va smeri niciodată în faţa lui Dumnezeu. Drept urmare a acestei înverşunări încep suferinţele, crizele, tristeţea, deznădejdea. Din cauza mândriei sale, el suferă foarte mult şi, imediat ce se smereşte, toate suferinţele se sfârşesc şi sufletul lui dobândeşte liniştea şi pacea.

Odată, Sfântul Macarie cel Mare împreună cu ucenicul său mergeau prin pustie. Ca să nu vorbească în deşert, l-a trimis pe el înainte, iar părintele a rămas în urmă, cufundându-se în rugăciune.

La scurt timp, ucenicul a întâlnit un preot păgân. Acela ducea pe umăr o bucată de lemn. Ucenicul i-a spus:

– Unde alergi, diavole?

Acela s-a supărat, a dat bârna jos şi l-a bătut bine cu ea. Apoi a plecat mai departe. Ucenicul a rămas întins acolo, căci nu şi-a mai putut continua calea. Mai târziu l-a întâlnit şi pe Cuviosul Macarie care, văzându-l, i-a spus cu blândeţe:

– Ziua bună, truditorule.

Aceste cuvinte l-au cutremurat atât de mult pe sacerdot, încât acesta s-a oprit şi i-a spus:

– De ce-mi vorbeşti astfel?

– Văd că te nevoieşti prin muncă, duci povară grea.

Atunci el s-a oprit în loc, înmuiat de cuvintele cuviosului, şi a spus:

– Mai devreme am întâlnit un călugăr foarte rău. Acela m-a numit demon şi eu l-am bătut, dar tu văd că eşti omul lui Dumnezeu.

I-a căzut în genunchi şi l-a rugat:

– Vreau să devin la fel ca tine! Fă-mă şi pe mine călugăr!

Cuviosul l-a luat cu el şi, ajungând la locul unde sacerdotul se întâlnise cu ucenicul, l-au ajutat să se ridice şi l-au adus la mănăstire. Sacerdotul a devenit călugăr şi nu unul oarecare, ci un adevărat călugăr, încât fraţii se minunau de smerenia sa. Şi prin exemplul său a adus la credinţă foarte mulţi păgâni.”

(Îndrumar creştin pentru vremurile de azi: convorbiri cu Părintele Ambrozie (Iurasov), vol. 2, Editura Sophia, 2009, pp. 184-185)
http://www.doxologia.ro/cuvinte-duhovnicesti/puterea-blandetii-smereniei

13 gânduri despre „Sf. Macarie cel Mare și cazul Charlie Hebdo: Puterea blândeţii şi a smereniei…

  1. Eu imi amintesc ca nu i-a spus simplu buna ziua, ci „mantuieste-te, ostenitorule!”, adica l-a salutat rugandu-se pentru mantuirea lui, in timp ce ucenicul nu s-a preocupat pentru mantuirea lui, ci dimpotriva, l-a dispretuit si l-a ocarit pentru ca era pagan.

    Fara aceasta nuantare, s-ar putea sa patim ca multi crestini de azi si in loc sa ne purtam si sa vorbim in duhul blandetii si smereniei, sa ne trezim ca am adoptat duhul corectitudinii politice si relativismului. Si, evitand sa-i ocarim pe necredinciosi, ii vom ocari pe credinciosi. Adineauri citeam intr-un cuvant despre Sfantul Marcu Evghenicul [Sterghios Sakkos. MESAJUL UNUI SFÂNT: MARCU EVGHENICUL, disponibil pe site-ul Pelerin Ortodox] cum spunea despre acesta unul din particinantii la Ferrara-Florenta ca este demonizate:

    „Prin această poziţie de neînduplecat Marcu Evghenicul era de aşteptat să devină antipatic catolicilor şi prietenilor lor şi să fie catalogat drept intolerant, în timp ce aceia sfătuiau printr-o ipocrizie inimaginabilă la „iubire şi la pace”. Unii au vrut să-l ucidă. Fostul lui coleg Visarion a strigat mânios la Marcu: „Mă zbat de prisos şi mă cert cu un om demonizat. Căci acesta este nebun”. Dar Marcu, care ca om era blând şi smerit, pentru credinţa lui s-a făcut leu.”

    Iar mai aproape de zilele noastre, in Bucurestiul anilor ’90, un parinte venea alergand si strigand catre un alt parinte: „Parinte, parinte, „sfantul” Francisc din Assisi nu era sfant; era inselat, avea demon!” Si primeste raspunsul: „Parinte, eu cred ca tu esti cel care are demon!”

    Revenind la problema noastra, Sfantul Mucenic Daniil Sisoev cu blandetea si smerenia, dar si cu neclintirea in marturisirea Adevarului, a botezat multi musulmani. Ateii militanti de la Charlie Hebdo cati musulmani au convertit la ateism? Oare i-ar fi putut converti la ateism cu blandetea si smerenia? Nu, pentru ca blandetea si smerenia sunt ale lui Hristos. Blandetea si smerenia fara Hristos nu pot fi decat partiale si superficiale, si nelucratoare asupra sufletului omului.

      • N-a fost o critica, am simtit nevoia sa dezvolt pentru ca prea am citit multe comentarii politic corecte, inclusiv dintre cele care se doreau crestine… Lucrurile nu sunt la fel de evidente pentru toata lumea.

  2. Iata fragmentul cu pricina din editia pe care o am eu:

    „Si mergand putin mai inainte, l-a intampinat avva Macarie alergand si i-a zis: mantuieste-te, mantuieste-te, ostenitorule! Si minunandu-se, a venit la el si i-a zis: ce bunatate ai vazut la mine de m-ai heretisit [salutat/felicitat] asa? I-a raspuns lui batranul: te-am vazut ostenindu-te si nu stii ca in zadar te ostenesti. I-a zis si el lui: si eu pentru heretisirea ta m-am umilit si am cunoscut ca din partea lui Dumnezeu esti.”

    Editia mea este scoasa de editura Episcopiei de Alba Iulia in 1997, care reproduce o editie mai veche de la Ramnic. Am gasit pe internet ca s-a tiparit la Bucuresti in 1928 si la Ramnic in 1930. Traducerea pare, insa, mai veche. In schimb, cei de la Sophia or fi tradus vreo versiune occidentala.

  3. Imi cer scuze, n-am citit pana la capat, acum am vazut ca la Sophia n-a aparut Patericul, ci acea carte de convorbiri duhovnicesti in care se repovesteste pilda din Pateric.

Lasă un răspuns

